Zlatni presek

Jezik svakodnevnice, pesnički, matematički, muzički…

Mnogi bankari, filozofi, hemičari, genetičari, astronauti se obraćaju sa svojim problemima matematičarima u nadi da će im oni rešiti probleme. Pitaju ih na svom jeziku, a onda matematičari prevode njihove zahteve  na matematički jezik do nivoa neprepoznavanja – čereče ih i apstrahuju, izvrću u potrazi sa univerzalnom istinom plašeći one koji postavljaju pitanja i čineći jaz između matematike i “ostatka sveta” ogromnim. Zašto uopšte dolazi do problema? Kakav je jezik svakodnevnice, pesnički, matematički ili pak muzički jezik?

Osobe koje postavljaju probleme pred matematičare su najčešće specijalizovani – bave se jednom temom i pokušavaju da prodru što dublje u nju. Matematičar se trudi da nađe zajednička svojstva izučavanoj pojavi i drugim pojavama.  Matematičari obično daju upute, instrumente, algoritme a ne konkretna rešenja – uče te kako da pecaš a ne upecaju ribu za nas. Oni koji postavljaju probleme očekuju tačne i precizne podatke a matematičati obično daju aproksimacije.

Ima li veze između pesničkog i matematičkog jezika?

Pesnički jezik se bavi                   Matematički jezik se bavi

neizrecivim                                          objašnjivim
nijansama, bojama                             brojevima
poseban                                                 opšt
dvosmislen je                                       nema dvosmislenosti
kontinualan                                          diskretan
sugestija                                                pojmnovna funkcija

math is a religion

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ne ostaje nam ništa drugo nego da zaključimo da se matematika i pesništvo po svojoj prirodi razlikuju?

Marson Mars je jednom prilikom zapisao:

Matematika je i sestra i nužna pomoćnica umetnosti, u njoj ima i genija i ludila.

Savremena matematika ne odgovara samo na pitanje koliko? već i na pitanje kako?. Zbog toga je pogodna za ispitivanje struktura, pa i onih koje se pojavljuju u pesničkom i muzičkom jeziku (setimo se Baha).

Prema Birkhofu mera M estetičkog uživanja izražena je odnosom:

M=O/C

gde je O mera uređenosti elemenata koji sačinjavaju delo, a C je mera njegove složenosti.

Nikada nisam verovala da je umetnost i osećanja koja ona budi moguće opisati jezikom matematike. Sa druge strane, pažljivim izučanjem nekih od najznačajnijih umetničkih dela – dolazi se do veoma jasnih saznanja po pitanju njihove strukture i pravilnosti, zakonitosti koja je matematički ispravna.

Istina je tamo negde…

 

 

 

Preporuka za dalje čitanje

  1. Matematička poetika, Solomon Markus
  2. Math Poetry

Ostavite komentar:

Protected by WP Anti Spam